Juhana Torkki kirjoittaa kirjassaan Puhevalta: ”Puhujan ensimmäinen tehtävä on siis huolehtia siitä, että kuulijat viihtyvät. Sanalla sanoen hänen pitää avata kanava. Tämä on kaiken vaikuttamisen edellytys. Puhujan ja kuulijoiden välille pitää syntyä yhteys…Jos puhetta ei jaksa seurata, ei vika ole kuulijassa vaan puhujassa. Ei ole huonoja kuulijoita, on vain huonoja puhujia”.
(Kuva: FlickR Creative Commons: Alfa du Centaure)
Hiljattain luin jostain, että ihmiset muodostavat mielipiteen toisista ihmisistä keskimäärin 90 sekunnissa. Paras tieteellinen faktaperuste, jonka löysin tälle väitteelle oli tämä BBC:n tiedeosion deittailua käsittelevä artikkeli, josta puuttuu lähdeviitteet. Oli niin tai näin, presentoidessa kuherruskuukausi yleisön kanssa on tätäkin lyhyempi – yleensä n. 30-45 sekuntia.
Presentaatiossa aloituksen tarkoitus on siis saada yleisö viihtymään ja kiinnostumaan kuuntelemaan presentaation varsinainen sisältö.
Viisi keinoa, joilla lunastat yleisösi huomion heti alussa
1. Hyödynnä hiljaisuutta
Bloggari, kirjailija ja puhuja Scott Berkun on sanonut ” The silence before I begin is the most powerful moment I have. What defines how well I’ll do starts with how I use the power of that moment.” Yksinkertaisin tapa saada yleisön huomio on nauttia hetki hiljaisuudesta ennen varsinaista aloitusta. Tällöin tiedät, että kaikkien huomio on kiinnittynyt sinuun. Yleinen virhe on aloittaa ennen kuin koko yleisö on orientoinut huomionsa puhujaan.
2. Avaa yleisösi mieleen aukko, joka kaipaa täytettä
Avaa presentaatio retorisella kysymyksellä. Jos presentaation aiheena on esimerkiksi globaalin teollisuusyrityksen yritysvastuu uusilla markkina-alueilla, voi kysymys olla ”miksi vietnamilainen riisinviljelijä on tulevaisuudessa tärkein sidosryhmämme?”. Kysymyksen tarkoituksena on avata yleisön mieleen aukko, joka vaatii täytettä varsinaisesta asiasisällöstä.
3. Vie heidät heti alusta asti keskelle toimintaa
Elokuvat alkavat useimmiten introkohtauksella, jonka tehtävänä on imeä yleisö sisään elokuvaan – varsinainen juonen ja päähenkilöiden rakentelu tapahtuu vasta tämän introkohtauksen jälkeen. Presentaation voi aloittaa myös viemällä yleisön keskelle toimintaa. Toisin kuin elokuvissa, presentaatiossa tällainen intro ei kuitenkaan voi olla varsinaisesta sisällöstä irrallinen kohtaus, muuten yhteys varsinaiseen asiasisältöön jää hämäräksi tai intro paljastuu pelkäksi tempuksi. Olen itse käyttänyt Toastmasters-puheissa usein tätä aloitustapaa.
4. Esitä väite, joka sotii perinteistä käsitystä vastaan
Tämä lähestymistapa on hieman samanlainen kuin retorinen kysymys. Väite, joka sotii perinteistä käsitystä vastaan avaa yleisön mieleen aukon, joka vaatii täytettä varsinaisesta asiasisällöstä. Esimerkki tämäntyyppisestä lähestymistavasta globaalin teollisuuyrityksen yritysvastuun tapauksessa: ”tulevaisuudessa meidän yrityksemme tavoite ei ole maksimoida omistajien lisäarvoa, vaan maksimoida vietnamilaisten riisinviljelijöiden hyvinvointia” .
5. Hyödynnä huumoria
Huumori on hyvä keino avata kanava yleisöön – mikään ei yhdistä ihmisiä niin kuin nauru. Huumori on myös haasteellinen, koska se voi kääntyä esiintyjää vastaan, jos sillä ei ole yhteyttä varsinaiseen presentaation sisältöön tai jos se loukkaa jotain yleisössä. Turvallisin kohde huumorille on esiintyjä itse, koska tällöin vaarana ei ole loukata ketään ja se osoittaa myös yleisölle, että puhuja ei ota itseään liian vakavasti.
Varsinkin seminaariesityksiä suunnitellessa olen huomannut, miten tärkeä presentaation aloitus on. Pitkässä seminaaripäivässä yleisön energiataso alkaa päivän mittaan laskemaan, joten mielenkiintoisella ja energisoivalla aloituksella voi tehdä paljonkin sen eteen, että yleisö vielä seuraa esitystä mielenkiinnolla. Myyntiesityksissä energiataso-ongelmaa harvemmin on, mutta tällöin hyvä ja mielenkiintoinen presentaation aloitus voi tehdä valtavan vaikutuksen siihen miten yritys erottuu kilpailijoistaan.
Autamme hyvän presentaation rakentamisessa – ota yhteyttä!
Timo Sorri, timo.sorri(a)havain.fi, puh. 040 040 7611
Tilaa uutiskirje ja saat vinkkejä jatkossakin vaikuttavaan ja ymmärrettävään esitysviestintään!