Haiku Deck julkisti eilen mielenkiintoisen yhteistyösopimuksen ja lisätoiminnallisuuksia, jotka laajentavat Haiku Deckin tarjoamia mahdollisuuksia presentaatiotarinan visuaalisoimiseen. (Jos et ole aiemmin kuullut Haiku Deck:ista, voit lukea siitä tarkemmin täällä)
1. Yhteistyösopimus Getty Imagesin kanssa
Haiku Deckin käyttäjillä on sovelluksen kautta nyt suora pääsy Getty Imagesin yli miljoonan kuvan kirjastoon. Yksittäisen kuvan voi ostaa omaan Haiku Deck -käyttöön tasahintaan 1,99 $ (1,50 €). Käyttäjä voi hyödyntää ostamaansa kuvaa rajattomasti kaikissa Haiku Deckeissansa.
Suora pääsy sovelluksen kautta Getty Imagesiin ratkaisee jälleen yhden ongelman, johon PowerPoint ei tarjoa tavalliselle käyttäjälle apua. Monelle tavalliselle käyttäjälle royalty free kuvakirjastot ovat täysin tuntematon käsite. Viimeistään monipolvinen ja hankala prosessi royalty free -kuvan saamiseen PowerPoint dialle – kirjautuminen kuvakirjastoon, kuvan etsiminen, maksaminen ja lataaminen, tuominen ja sovittaminen PowerPoint-diaan – laskee halua käyttää kaupallisia RF-kuvia.
Helpon käytön lisäksi 1,99 dollarin hinta kuvasta on todellinen tukkualennus Gettyn normaalihinnoitteluun, jossa kuvien hinnat ovat minimissään 13 $ (10 €) yläpuolella ja esityskäyttöön riittävällä resoluutiolla varustetut jopa 200 $ (150 €) paremmalla puolella.
2. Facebookin, Instagramin ja FlickRin kuvien tuominen Haiku Deckiin
Käyttäjä pääsee Haiku Deckin kautta suoraan käsiksi omiin kuviinsa Facebookissa, Instagramissa ja FlickRissa. Mikä mainio tapa personoida presentaatiomateriaalia ja tuoda oma tarina todella eloon!
3. Esittäjän muistiinpanot
Haiku Deckissa on aiemmin voinut tehdä diaa kohden vain julkisia muistiinpanoja. Julkiset muistiinpanot toimivat dian asiasisällön kertojina silloin, kun diaesitystä katsotaan Haiku Deckin webgalleriassa. Tuoreimpaan päivitykseen on lisätty myös esittäjän yksityiset muistiinpanot, jotka tulevat esitystilanteessa esiin vain esittäjälle, kun iPadin kääntää pystysuuntaan.
[vimeo height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]http://vimeo.com/67339794[/vimeo]
Kirjoitin aiemmin siitä, miten PowerPointin helposti keskenään vaihdettavissa olevat diat ovat ominaisuus, joka pitää PowerPointin yritysmaailmassa vallassa vielä pitkään. Uusien vaihtoehtoisten sovellusten, kuten Haiku Deck ja Prezi, halu innovoida ja nopea kehityssykli on kuitenkin aivan eri planeetalta PowerPointin 2-3 vuoden välein tapahtuvaan kertapäivitykseen.
Lisäksi etenkin nuoret tällä hetkellä työmaailmaan siirtyvät käyttäjät eivät ole millään tavalla lukkiutuneita Windows-ekosysteemiin vaan etsivät iPadeillaan ja Android-puhelimillaan juuri ne työkalut, jotka hoitavat homman tehokkaimmin. PowerPoint menettää valta-asemaansa nopeammin kuin Redmond osaa aavistaa. Tämä on kuin oppikirjaesimerkki Innovaattorin dilemmasta.
Presentaatiosovellusten maailma, kuten niin moni muukin ala, elää tällä hetkellä erittäin mielenkiintoista murrosvaihetta. Markkinointi- , viestintä- ja tietohallintojohtajien kannattaa pitää itsensä ajan hermolla, jotta organisaatiossa käytössä olevat työkalut vastaavat nyt ja myös tulevaisuudessa työmaailmaan tupsahtavien sukupolvien tarpeisiin.
EDIT: Lisäsin esittäjän muistiinpanoja koskevan kappaleen alkuperäisen julkaisun jälkeen. -Timo