Tämä kirjoitus on osa Esiintyjän ensiapupakkausta johtajalle ja asiantuntijalle. Ensiapupakkauksen ovat pakanneet esiintymisvalmentaja Sari Paavilainen ja presentaatiosuunnittelija Timo Sorri.
Pakkauksen tarkoituksena on tuoda esiintyjälle parempi itseluottamus esiintymistilanteeseen. Onnistuminen on usein uskosta ja itseluottamuksesta kiinni. Hyvällä itseluottamuksella pelaava golfari tuntee jo ennen lyöntiä onnistuvansa. Samoin myös varma puhuja ja esiintyjä uskoo ja tuntee onnistuvansa ennen kuin on sanonut sanaakaan yleisön edessä.
Ensimmäiset kaksi osaa keskittyvät esiintyjän mielen ja kehon valmistamiseen esiintymistilanteeseen. Tämä on kirjoitussarjan toinen osa.
Voit lukea aiemmat kirjoitukset täällä:
Oman kehon tuntemusten ja reaktioiden huomioiminen ja käsittely
Miltä vatsanpohjassa tuntuu? Auttaako tämä tunne sinua esiintymään luontevasti ja vakuuttavasti? Mikä auttaisi sinua tuntemaan olosi luontevaksi lavalla?
Kun osaat käsitellä sekä toivottuja että epätoivottuja tuntemuksia, et ole esiintyessäsi niiden armoilla.
Tiedät, ettet ole savannilla taistelemassa henkesi edestä, joten osaat rentoutua ja jatkaa esitystä. Pystyt viestimään kehollasi ja äänelläsi sitä, mitä haluatkin viestiä.
Useimmille esiintyjille hermostuttavin tilanne on se, että huomaa olevansa hermostunut tai tehneensä virheen. Kuvittele, jos sitä tilannetta ei tarvitsisi pelätä, vaan osaisit käsitellä sen sujuvasti ja jatkaa esitystä?
Vinkki: Mieti tilannetta, jossa tunnet kehossasi, että sinun on helppo ja luonteva puhua toisille ihmisille ja olla esillä. Miten saat tuotua sitä olemukseesi myös seuraavaan esitykseesi? Jos se on esimerkiksi energisyys, miten voisit olla valmiiksi energinen kun menet lavalle?
Ajatusten havainnointi ja käsittely
Kun menet esiintymään, mihin pyrit? Mitkä ajatukset auttavat keskittymään esitykseen ja yleisöön, ja mitkä ajatukset haittaavat keskittymistä? Miten saat itsesi mielentilaan, jossa on helppo keskittyä esiintymiseen?
Dale Carnegie on lausunut esiintymisestä: “Jokaista puhettasi kohti on kolme puhetta – yksi jonka ajattelit pitäväsi, yksi jonka pidit ja yksi jonka olisit halunnut pitää.” Yksi suurimpia oivalluksia on, että ymmärrät tämän oman erityisasemasi suhteessa esitykseesi.
Vain sinä tiedät miten esityksesi “kuuluisi” mennä ja siksi olet itse oman esiintymisesi suurin kriitikko.
Hyväksy se, että esityksesi ei koskaan tule olemaan täydellinen. Näin pystyt siirtämään huomiosi pois häiritsevistä ajatuksista takaisin itsevarmaan ja myönteiseen mielentilaan, jolloin esiintymisesi on sujuvaa ja vakuuttavaa.
Vinkki: Missä mielentilassa olet, kun sinun on luonteva olla esillä? Mitkä ajatukset auttavat sinua keskittymään tilanteeseen, ja mitkä ajatukset haittaavat keskittymistä? Miten saat itsesi samaan mielentilaan, jotta sinun on helppoa keskittyä esitykseesi?
Kehonkieli ja äänenkäyttö
Miten seisot ja liikut esitykseni aikana? Mitä kehonkielesi viestii yleisölle? Kuuluuko äänesi takariviin asti? Saako sanoistasi selvää? Mihin katseesi kohdistuu? Pidätkö riittävästi taukoja, jotta ihmiset ehtivät kuulla ja ymmärtää sanasi?
Esiintyjänä olet esillä aina koko kehollasi ja äänelläsi.
Ryhti, katsekontakti, eleet ja ilmeet kertovat yleisöllesi siitä, miten vahvasti uskot asiaasi ja kuinka asiantunteva olet – tai näin yleisö olettaa. Jos esityksesi sisältää puhetta, äänesi täytyy kantaa ja puheesi on oltava selkeää, tai vahvakaan viesti ei mene vastaanottajalle asti. Samaan aikaan on tärkeää, että olet lavalla omana itsenäsi, sillä myös teeskentely herättää epäluottamusta.
Vinkki: Videoi esityksesi vaikkapa tietokoneen tai puhelimen kameralla, ja katso, miltä esiintymisesi näyttää. Miten seisot ja liikut esitykseni aikana – mitä kehonkielesi viestii yleisölle? Kuuluuko äänesi, saako sanoistasi selvää?
Esityksen yleisö ja tavoite
Esityksen tavoitteena on aina saada yleisössä aikaiseksi muutos. Joskus muutos on se, että he tietävät esityksesi jälkeen jotain mitä eivät tienneet ennen esitystäsi. Joskus muutos on se, että haluat saada yleisösi toimimaan uudella tavalla. Joskus muutos on se, että haluat inspiroida heitä tavoittelemaan korkeampia päämääriä.
Esityksen tavoitteena on aina saada yleisössä aikaiseksi muutos.
Kenelle puhut? Kollegoille puhutaan eri tavalla kuin eri toimialan tuttaville. Sijoittajille puhutaan eri tavalla kuin työntekijöille. Kun viestisi on suunniteltu yleisösi näkökulmasta ja käyttäen heille tuttuja ilmauksia ja kiinnostavia ilmiöitä, yleisösi on helppo luottaa siihen, että ymmärrät heitä
Minkä muutoksen haluat saada aikaseksi yleisössäsi? Mitä heidän tulisi ajatella tai miten heidän tulisi toimia esityksesi jälkeen? Millä sanoilla, kuvilla ja tarinoilla autat heitä pääsemään tähän lopputulokseen? Miten mittaat esityksesi onnistuneisuuden?
Vinkki: Kuvittele mielessäsi hetki esityksesi jälkeen. Yksi kuulijoista tulee kiittämään sinua ja kertomaan, miten esityksesi vaikutti häneen. Minkä muutoksen sait tässä kuulijassa aikaan?
Jo näiden harjoitusten kautta saat esiintymiseesi lisää varmuutta ja luontevuutta. Silloin, kun aikaa on käytössä vähän ja panokset ovat korkeat, presentaatiovalmentaja voi auttaa hiomaan näitä taitoja kohdennetusti käytäntöön.