Millainen on hyvä esitysdia? Kysymykseen on selvästikin vaikeampi vastata kuin kysymykseen ”millainen on huono esitysdia?”.
Ainakin keskiviikkona Twitter-trendiksi nousseen #huonoinslide-keskustelun perusteella.
Petteri Kallio antoi kipinän pitkään roihunneelle Twitter-hulinalle tällä tviitillään.
Haaste. Kuka pystyy tekee surkeimman sliden. Tässä mun 😂😂😂#huonoinslide #somefi ping @j_sjoman pic.twitter.com/v3InNZjcKG
— Petteri Kallio 📱 (@petterikallio) November 2, 2016
Aihetunniste #huonoinslide keräsi jo keskiviikkoiltaan mennessä kevyesti ainakin sata tviittiä ja äärimmäisen hienoja (huonoja) ehdokkaita. Markkinalla on selvästi paljon tarjontaa #huonoinslide:ista.
Oma #huonoinslide ehdokkaani: Business bulls**t
Oma #huonoinslide ehdotukseni oli kuvitteellinen, mutta todellisuussa yleinen hirvitys. Perusideana on yhdistää ihmiskorvalle käsittämätöntä bisnesmongerrusta kliseiseen kuvitukseen (sivulta kuvattu ja henkilöiden kasvot ulos rajaava kättely) ja huonoon asetteluun.
Here you go. #huonoinslide #somefi ping @noste pic.twitter.com/KMngVgG123
— Timo Sorri (@Timo_Havain) November 2, 2016
Tämän designin voi viedä astetta pidemmälle lisäämällä puuttellisen kontrastin. Jussi Koivusaari oli tehnyt juuri tämän pienen lisäsilauksen. On muuten äärimmäisen mielenkiintoista, että täysin toisistamme tietämättä sanavalintamme olivat lähes identtiset.
@JPaavilainen Tässä vielä häsällä. #huonoinslide pic.twitter.com/Sdwc2o7ChC
— Jussi Koivusaari (@KoivusaariJussi) November 2, 2016
Myös Miikka Venton ehdokas voidaan laskea tämän kategorian ehdokkaaksi.
Joskus on ihan mahtavaa päästä tekemään jotain kamalaa. #huonoinslide pic.twitter.com/4kNWBhOc8B
— Miikka Vento (@miikkavento) November 2, 2016
Yleisön suosikki – vappukarkkioksennus
Selvästi eniten ehdokkuuksia keräsi esitysdiat, jotka yhdistävät sateenkaarimaisen väritykityksen, erilaiset fontit ja mielikuvituksellisesti valitut kuvat. Tätä voisi verrata siihen, että viisivuotias syö liikaa vappukarkkeja, ehkä hieman jopa serpeentiiniä, ja antaa kaiken ylen olohuoneen lattialle.
Jarkko Sjöman oli visualisoinut tämän designin seuraavasti.
Ei oo muuten helppoo. Mutta tässä oma yritykseni. #huonoinslide #H2H #digitalist #comicsans pic.twitter.com/Z2GIkjwqmB
— Jarkko Sjöman (@j_sjoman) November 2, 2016
Martti Lindholmin kilpailuehdokkaan saatetekstissä tiivistyy tämän designin mahtavuus. Se ei vie edes hirveän paljon aikaa.
. @petterikallio En ole koskaan tehnyt näin hirvittävää slidea😂 Aikaa kului 2min. #RaskaatPainot #huonoinslide #somefi
Ping @markusnieminen? pic.twitter.com/VbA8ylal6n— Martti Lindholm (@theMartti) November 2, 2016
Henna Kuvajan kilpailuehdokas voidaan laskea myös tämän kategorian ehdokkaaksi, jos kohta ehdokas lähentelee jo parodian parodiaa. Kunniamaininta kuitenkin rohkaisevasta tekstistä ”Älä ujostele värien kanssa” sekä satunnaisista bulletpointeista.
https://twitter.com/minimalistinen/status/793876631517556736
Klassikot – ”More cowbell!”
Moni ehdokkaista putoaa niin sanottuun klassikkokategoriaan – eli mitä enemmän tavaraa dialla sen parempi. Miksi? Koska se on mahdollista.
Tai koska pomo käski tiivistää kaiken yhdelle dialle.
Tämän kategorian ehdokkaita laittoivat tarjolle muun muassa Aki Vänni.
Nyt on @petterikallio jo niin nälkä ettei just nyt pysty enempään #oksennustasuussa #huonoinslide pic.twitter.com/BkEMJtTYcc
— Aki Vänni ✍️ (@akivanni) November 2, 2016
Harri Mikkanen ehti kuin ehtikin mukaan. Harri varmasti tietää hyvin, että Microsoftin uudet tuottavuusratkaisut mahdollistavat jo sujuvan dokumenttien yhteismuokkauksen ilman ”Seija lisää tähän” ja ”Muista poistaa tää laatikko” -tekstejä.
Eihän kukaan näitä enää käytä? Eihän?
Vieläkö ehtii? #huonoinslide pic.twitter.com/Y3CBJm9cPR
— Harri Mikkanen (@_haba) November 3, 2016
Henna Kuvaja sai myös Tuomas Muurisen haastettua mukaan. Oliko tuo nyt sitten hyvä vai huono asia.
You be the judge.
Kiitän luottamuksesta!! #huonoinslide #agile #Scrum pic.twitter.com/L7JuideEgx
— Tuomas Muurinen (@tuomasmuu) November 2, 2016
Eniten tykkäyksiä
Sani Leinon sissimarkkinointidia taisi nousta tällä erää #huonoinslide-podiumin korkeimmalle pallille.
Mikä tästä ehdokkaasta tekee sitten niin suositun?
- Se on ilmeisesti aivan oikeasti käytössä ollut esitysdia eli totuus on aina tarua ihmeellisempää
- Yhdistää hauskalla tavalla kotikutoista kuvitusta ja sanaleikkiä
- Tuo mieleen eskarilaisen askartelut tai sarjamurhaajan lähettämän leikekirjeen (valitse oma suosikkisi)
- ja…koska liukuväri
Vuodelta 2009 aiheena Sissimarkkinointi. Morjens. pic.twitter.com/7aH7C1tLB7
— Sani Leino (@SaniLeino) November 2, 2016
Onnittelut Sanille. You have come a long way.
One more thing…
Jos sinä haluat kuitenkin tehdä sen paremman sliden, niin voit aloittaa esimerkiksi tutustumalla näihin artikkeleihin.
- Mistä on hyvä PowerPoint-esitys tehty – Case Suomi-emojit Saksassa
- PowerPoint ennen ja jälkeen – näin visuaalinen esitystapa muuttaa tarinasi
- Frankenstein edustuskuntoon – näin yhtenäistät esityksesi nopsasti
- Pääsikö PowerPointin fontti yllättämään
- Five presentation content ideas
- 10 PowerPoint tips that will help you save time
- The secrets of delivering impactful presentations
- Presentation Lessons From Frank Underwood