Älä tee tällaista esitystä – #Huonoinslide

Takaisin

Julkaistu 03.11.2016

Millainen on hyvä esitysdia? Kysymykseen on selvästikin vaikeampi vastata kuin kysymykseen ”millainen on huono esitysdia?”.

Ainakin keskiviikkona Twitter-trendiksi nousseen #huonoinslide-keskustelun perusteella.

Petteri Kallio antoi kipinän pitkään roihunneelle Twitter-hulinalle tällä tviitillään.

Aihetunniste #huonoinslide keräsi jo keskiviikkoiltaan mennessä kevyesti ainakin sata tviittiä ja äärimmäisen hienoja (huonoja) ehdokkaita. Markkinalla on selvästi paljon tarjontaa #huonoinslide:ista.

Oma #huonoinslide ehdokkaani: Business bulls**t

Oma #huonoinslide ehdotukseni oli kuvitteellinen, mutta todellisuussa yleinen hirvitys. Perusideana on yhdistää ihmiskorvalle käsittämätöntä bisnesmongerrusta kliseiseen kuvitukseen (sivulta kuvattu ja henkilöiden kasvot ulos rajaava kättely) ja huonoon asetteluun.

Tämän designin voi viedä astetta pidemmälle lisäämällä puuttellisen kontrastin. Jussi Koivusaari oli tehnyt juuri tämän pienen lisäsilauksen. On muuten äärimmäisen mielenkiintoista, että täysin toisistamme tietämättä sanavalintamme olivat lähes identtiset.

Myös Miikka Venton ehdokas voidaan laskea tämän kategorian ehdokkaaksi.

 

Yleisön suosikki – vappukarkkioksennus

Selvästi eniten ehdokkuuksia keräsi esitysdiat, jotka yhdistävät sateenkaarimaisen väritykityksen, erilaiset fontit ja mielikuvituksellisesti valitut kuvat. Tätä voisi verrata siihen, että viisivuotias syö liikaa vappukarkkeja, ehkä hieman jopa serpeentiiniä, ja antaa kaiken ylen olohuoneen lattialle.

Jarkko Sjöman oli visualisoinut tämän designin seuraavasti.

Martti Lindholmin kilpailuehdokkaan saatetekstissä tiivistyy tämän designin mahtavuus. Se ei vie edes hirveän paljon aikaa.

 

Henna Kuvajan kilpailuehdokas voidaan laskea myös tämän kategorian ehdokkaaksi, jos kohta ehdokas lähentelee jo parodian parodiaa. Kunniamaininta kuitenkin rohkaisevasta tekstistä ”Älä ujostele värien kanssa” sekä satunnaisista bulletpointeista.

https://twitter.com/minimalistinen/status/793876631517556736

Klassikot – ”More cowbell!”

Moni ehdokkaista putoaa niin sanottuun klassikkokategoriaan – eli mitä enemmän tavaraa dialla sen parempi. Miksi? Koska se on mahdollista.

Tai koska pomo käski tiivistää kaiken yhdelle dialle.

Tämän kategorian ehdokkaita laittoivat tarjolle muun muassa Aki Vänni.

Harri Mikkanen ehti kuin ehtikin mukaan. Harri varmasti tietää hyvin, että Microsoftin uudet tuottavuusratkaisut mahdollistavat jo sujuvan dokumenttien yhteismuokkauksen ilman ”Seija lisää tähän” ja ”Muista poistaa tää laatikko” -tekstejä.

Eihän kukaan näitä enää käytä? Eihän?

 

Henna Kuvaja sai myös Tuomas Muurisen haastettua mukaan. Oliko tuo nyt sitten hyvä vai huono asia.

You be the judge.

 

Eniten tykkäyksiä

Sani Leinon sissimarkkinointidia taisi nousta tällä erää #huonoinslide-podiumin korkeimmalle pallille.

Mikä tästä ehdokkaasta tekee sitten niin suositun?

  1. Se on ilmeisesti aivan oikeasti käytössä ollut esitysdia eli totuus on aina tarua ihmeellisempää
  2. Yhdistää hauskalla tavalla kotikutoista kuvitusta ja sanaleikkiä
  3. Tuo mieleen eskarilaisen askartelut tai sarjamurhaajan lähettämän leikekirjeen (valitse oma suosikkisi)
  4. ja…koska liukuväri

Onnittelut Sanille. You have come a long way.

One more thing…

Jos sinä haluat kuitenkin tehdä sen paremman sliden, niin voit aloittaa esimerkiksi tutustumalla näihin artikkeleihin.