Esityksestä sisältömarkkinointimonsteriksi – Case Study: Kahdeksas päivä

Takaisin

Julkaistu 23.06.2016

Sisältömarkkinointi, inbound-markkinointi ja social selling ovat kuumia aiheita B2B-myynnissä ja markkinoinnissa. Kymmeneltä aiheen asiantuntijalta löytyy luultavasti viisitoista määritelmää sisältömarkkinoinnille. Itse määrittelen asian näin

Sisältömarkkinointi on 1. asiakkaan auttamista etukenossa asiantuntevalla sisällöllä ja 2. asiantuntijabrändin pitkäjänteistä rakentamista asiakkaiden ja puolestapuhujien mielissä

Miten tuottaa hyvää sisältöä mahdollisimman paljon mahdollisimman pienellä vaivalla? Siinä Graalin malja, jota varmasti monet sisältömarkkinoijat tavoittelevat. Itsekin joskus blogikirjoituksia päiväkausia synnyttäneenä tiedän, että sisällöntuotanto voi olla tuskaista.

Entä jos yksi sisältö voisikin toimia monessa yhteydessä ja monessa kanavassa? Tällöin voisit yhden – yleisimmillään viikon elävän – kirjoituksen sijaan saada sisältöä useisiin kanaviin ja usean viikon ajaksi.

Kuva alla havainnollistaa sitä, miten esityksestä voi halutessaan rakentaa tällaisen sisältömarkkinointimonsterin, kun ajattelee esitystä nk. sisältöpilarina, josta soveltaa moneen eri käyttöön.

 

Esityksestä sisältömarkkinointiin - sisältöpilari

Esityksestä sisältömarkkinointiin – Case Kahdeksas päivä

Kahdeksas päivä viikkoon – siinäpä mieluisa arvolupaus ainakin näin yrittäjän ja lapsiperheen isän näkökulmasta. Pian se on kuitenkin täyttä totta, sillä asumisen palveluyritys Kahdeksas päivä starttasi tänä keväänä. Olemme tehneet uuden palveluyrityksen ”kätilön” ja toimitusjohtajan Jussi Karppisen kanssa yhteistyötä jo pitkään.

Jussin esiintyi ensi kerran Kahdeksannen päivän nimissä reilun viikon takaisessa #Rytminmuutos tapahtumassa. Suuninttelimme yhteistyössä Jussin kanssa esityksen pitäen silmällä yllä kuvattua monikäyttöistä ja -kanavaista ajattelua.

1. Slideshare

Lähdimme liikkeelle luomalla ensin Slidesharen. Onneksemme Jussilla ei ole korporaation viestintäfiltteriä, vaan hän uskaltaa esityksissään ja esiintymisissään kertoa mielipiteensä asioista rohkeasti. Kiitos siitä, saimme esitykselle kohtuullisen rohkean otsikon. Slidesharen kohdalla otsikko ja hakukoneoptimointi ovat iso tekijä esityksen menestymisessä. Hyvä sisältö on toki tärkein.

[slideshare id=62820530&doc=jussikarppinen-kiinteistovalityspaskabisnesslideshare-160607164854]

2. Live-esitys

Slidesharen luomisen jälkeen lyhentelimme esitystä sopivaksi live-esityskäyttöön. Esitys, joka tukee parhaiten live-esiintymistä ei kuitenkaan yleensä toimi sellaisenaan Slidesharessa. Slidesharessa ei ole puhujan ääntä selittämässä kuvia, jolloin tarvitaan väliin selittäviä tekstidioja antamaan kontekstia sisällölle ja rytmittämään esitystä.

3. Kuvapäivitykset

Muunsimme esityksen myös kuviksi, joiden avulla ajastimme Twitteriin päivityksiä live-esityksen ajaksi ja esityksen jälkeen. Voit vauhdittaa helposti oman esityksesi ja sen keskeisten ideoiden leviämistä sosiaalisessa mediassa tekemällä kovan työn yleisön puolesta. Bufferin tai Hootsuiten avulla voit helposti tehdä tviitit ja päivitykset valmiiksi ja ajastaa ne lähtemään haluamallasi hetkellä. Silloin yleisön ei tarvitse kuin tviitata uudelleen oma tviittisi.

4. Click to Tweet ja Paywithatweet

Voit helpottaa sisältösi leviämistä edelleen, lisäämällä Slideshareen linkkejä, joiden avulla syntyy valmis tviitti jaettavaksi.

  • Paywithatweet on palvelu, jonka avulla voit tarjota esityksesi latauksen sosiaalisen median jakoa vastaan.
  • Click to Tweetin avulla voit muotoilla valmiin tviitin ja laittaa sen osaksi Slideshare-esitystä. Tällöin voit saavuttaa uutta Slideshare-yleisöä Slidesharen katselijoiden verkostoista tai ohjata heitä muihin sisältömarkkinoinnin kanaviisi.

Hyvän sisällön ja sosiaalisten kanavien merkitys kasvaa asiantuntijabrändin rakentamisessa ja ostajan ehdoilla tapahtuvan myynnin tekemisessä. Esitykset voivat parhaimmillaan olla monikäyttöisiä sisältöpilareita, joiden avulla sisältömarkkinoinnista saa enemmän irti pienemmällä vaivalla.

Lisää kirjoituksia samasta aiheesta:

Otsikon kuva: Unsplash, Paul Broshin