Kirjoitin aiemmin one-sliderin kirouksesta, eli siitä miten näennäinen tehokkuusvaatimus kaiken tiivistämisestä yhdelle dialle usein sotii viestinnän selkeyttä vastaan. Tänään tarkastelen Suomen ahkerimman bisnesbloggaajan, Ville Tolvasen, introdiasarjaa samojen lasien läpi.
23.6. kirjoituksessaan Ville kirjoitti:
”Sain vihdoin tiivistettyä lyhyen esittelyn, jossa näkyy aiemmat yritykset ja kömpelö kaavio miten henkilö, blogi, työkalut, firma, toimenkuva, haaveet jne. nivoutuvat toisiinsa. Ainakin paperilla
Tämä siis vain esimerkkinä jälleen isommille operaatioille miten toiminnan filosofia, palvelut, liiketoiminta, yrityskulttuuri ja viestintä voisivat liittyä toisiinsa. En tiedä syntyykö siitä parempaa ymmärrystä kokonaiskuvasta?”
Mielestäni ei synny ilman Villeä selittämässä kalvon logiikkaa. Ja tässä juuri yhden kalvon tiivistys usein menee vikaan: ulkopuolisen on vaikea palata asiaan ilman jotakuta selittämässä yhden kalvon logiikkaa vieressä. Mutta ei hätää, katsotaanpa miten ymmärrettävyyttä voisi parantaa.
Tavoitteisiin perustuva esitysdia-analyysi
Lähdetään liikkeelle esityksen tavoitteista: Villen introdiasarjan tavoitteina on mielestäni
- lunastaa uskottavuus ja luotettavuus
- kertoa mitä Ville tekee ja miten se palvelee hänen asiakkaitansa
- kehottaa toimintaan.
Katsotaan sitten miten esitysdiat palvelevat näitä tavoitteita:
[slideshare id=23360657&doc=villetolvanenintroduction2013-130623050923-phpapp02]
- Dia 2 – “Who is Ville Tolvanen” – Tällä dialla tavoitteet 1. ja 2. sekoittuvat pahiten, osa asioista kertoo hänen uskottavuudestaan, osa asioista kertoo Villen käytännön työstä. Tavoitteiden näkökulmasta esitettävien asioiden ei tarvitse, eikä pitäisikään, olla kytköksissä toisiinsa. Lisäksi esitystapa, 3 x 3 matriisi, on tyypillisesti toimivin silloin, kun asioita pitää ryhmitellä tai vertailla – ei silloin kun pitää esittää asioiden suhdetta toisiinsa.
- Dia 3 – “Connect” – Palvelee tavoitetta 3. eli kehottaa toimintaan
- Dia 4 – “Professional highlights” – Palvelee tavoitetta 1. eli kertoo Villen uskottavuudesta puhujana, tietolähteenä tai liiketoimintakumppanina.
Tavoitteisiin perustuen kehittämistarpeita on siis sekä esityksen rakenteessa että esitystavassa.
Oma versioni
Omassa versiossani olen muuttanut esityksen rakenteen noudattamaan tavoitteita (enimmäkseen) järjestyksessä ykkösestä kolmoseen. Ongelmallisen one-sliderin sisältö on purettu useammalle esitysdialle.
[slideshare id=23601889&doc=villetolvanenforslideshare-130627233009-phpapp02]
- Dia 1 – Ensimmäinen dia on kansilehti, joka vetää Villen tekemisen ja uskottavuuden yhteen otsikkotasolla. Tässä tapauksessa en pystynyt itsekään olemaan täysin puristinen tavoitteiden noudattamisen suhteen.
- Dia 2 – ”Professional Highlights” – lunastaa uskottavuuden heti alussa. Jatkokehitysideana tästä voisi tehdä aikajanaesityksen, jossa nostaa todelliset highlightsit (3-4 kpl) esiin kuvina.
- Dia 3 – ”Mitä teen” – kertoo Villen tekemisestä. Tämä dia on suurin muutos aiempaan verrattuna. PowerPoint-versiossa tämä dia rakentuu paloittain alhaalta ylöspäin. Ytimessä on toiminnan fokus, seuraavana kerroksena on toiminnan tavoite ”define digital business missions”, kolmantena kerroksena se miten toiminnan fokus ja tavoite ilmenee ”1080° Business Philosophy”:na. Ylimpänä on kuvattu se millaisina tuloksina tämä ilmenee Villen asiakkaille. Tämä ilmentää mielestäni paremmin asioiden linkittymistä toisiinsa ja sen merkitystä Villen asiakkaalle
- Dia 4 – ”Blogi” – kertoo Villen tekemisestä.
- Dia 5 – Kehottaa toimintaan
Tuloksena on esitysdiojen lukumäärässä hieman pidempi, mutta mielestäni rakenteellisesti selkeämpi esitys.
Vai mitä olet mieltä – tuliko jöötiä vai jautaa? Kerro mielipiteesi tai omat jatkokehitysehdotuksesi kommenttina.
Kiitos Ville Tolvaselle luvasta käyttää esitystänsä esimerkkinä! Hyvää viikonloppua!
[divider scroll_text=””]
Tarvitsetko apua oman esityksesi suunnitteluun? Ota yhteyttä!